Virtuálni asistenti prechádzajú z filmov sci-fi do našich životov.

Pred niekoľkými rokmi sa virtuálne klony ľudí dali nájsť iba vo filmoch a prvý skutočný vývoj bol vnímaný ako niečo nepraktické. Teraz sa používajú v podnikaní na rovnakej úrovni ako hlasové asistentky. V tomto článku sa pozrieme na to, ako sa prvé avatary objavili, kde sa používajú a kedy sa digitálne osobnosti stanú neoddeliteľnou súčasťou nášho života.

Začiatok vývoja technológie

Myšlienka využitia digitálnych avatarov v živote a technológia ich vytvárania sa objavila vďaka sci-fi filmom. Podľa zápletky filmu „Simona“ z roku 2002 nemôže režisér nakrúcanie dokončiť pre konflikt s herečkou. Asistuje mu programátor, ktorý vyvinul virtuálny simulátor S1mulation 0ne. S jeho pomocou vzniká herečka Simona - S1m0ne, ktorá odvádza vynikajúcu prácu a získava Oscara. V tomto filme hrá avatara modelka Rachel Roberts, pretože ešte nevedeli, ako vytvoriť skutočné trojrozmerné digitálne postavy.

Plnohodnotné virtuálne postavy sa prvýkrát objavili vo filme Avatar z roku 2009. Režisér musel uvedenie filmu odložiť o 10 rokov, kým sa objaví správna technológia. V roku 2006 začala spoločnosť Weta Digital, ktorú založil režisér Peter Jackson, pracovať na 3D postavách a ďalších vizuálnych efektoch. Bola to skutočná raketová veda. Práve pre Avatar vyvinul tím technológiu retargetingu pohybu tváre na prenos výrazov tváre človeka na 3D postavy a svetelné javiskové vybavenie na snímanie pohybu.

Autor technológií za ne dostal dvoch Oscarov a potom odišiel pracovať na univerzitu v Aucklande. Tam niekoľko rokov vyvíjal digitálne androidy, 3D modely umelej inteligencie, ktoré komunikovali s ľuďmi prostredníctvom webovej kamery a mikrofónu. V roku 2016 uviedol vývojár startup Soul Machines a začal ponúkať digitálne androidy pre rozvoj podnikania.

Prvým startupovým avatarom sa stal BabyX v roku 2017. Jedná sa o jedinečný 3D model jedenapolročnej dcéry vývojára. Pomocou tejto technológie môžete komunikovať ako skutočné dieťa, priťahovať pozornosť, zobrazovať obrázky v knihách a pýtať sa na čítanie slov. Vďaka umelej inteligencii sa avatar učí a reaguje na podnety. Sagar navrhla všetko tak, aby jej emócie fungovali ako človek, ako napríklad uvoľňovanie neurotransmiterov v mozgu.

Soul Machines ponúka spoločnostiam produkty na vytváranie ich avatarov, napríklad HumanOS. Ostatní vývojári z celého sveta sa zaoberajú podobnými technológiami. Vrátane SberDevices. Ľudia s umelou inteligenciou sa používajú ako virtuálni asistenti, zamestnanci spoločnosti a digitálne kópie celebrít.

Teraz existujú dva typy avatarov. Jedná sa buď o realistické digitálne znaky ovládané ľuďmi, alebo o plne automatizované roboty, ktoré s ľuďmi interagujú prostredníctvom neurónových sietí.

4 kroky k vytvoreniu avatara

Tvorba realistického 3D modelu

Ak boli staršie tváre a telá vyrobené ručne, v súčasnosti existuje veľa automatizovaných programov na modelovanie grafiky. Napríklad na základe technológie rozptylu pod povrchom sa získa realistický vzhľad.

Streľba herca, zachytenie pohybov tela a mimiky

3D modely sú pohyblivé pomocou počítačovej animácie CGI. Zastrelia prototypu herca, aby potom avatarovi sprostredkovali jeho mimiku a gestá. Špeciálna výbava zachytáva pohyb so zameraním na odrazy svetelných lúčov.

Pripojte neurónové siete 

V prvom rade sa umelá inteligencia používa na vylepšenie 3D modelov. Neurónové siete trénované na skutočných obrázkoch robia avatary realistickými. Strojové učenie tiež pomáha postave syntetizovať reč, umožňuje mu porozumieť ľudskej reči a rozvíja emočnú inteligenciu na základe vzorcov správania a reči ľudí.

Herný engine je naprogramovaný

Pri práci na obrazovke alebo v zariadeniach virtuálnej reality je avatar ovládaný motormi, ako napríklad v počítačových hrách.

Virtuálne pracoviská a digitálni pracovníci

V najbližších niekoľkých rokoch budú mať zamestnanci vzdialených spoločností digitálne avatary, predpovedá šéf laboratórií XCOM. Namiesto vzájomného pozorovania v programe Zoom sa zamestnanci budú plne zúčastňovať na stretnutiach pomocou technológií virtuálnej a rozšírenej reality. Hovoríme nielen o 3D modeloch ľudí, ale aj o možnostiach spoločnej práce avatarov: vo virtuálnom priestore medzi členmi tímu budú obrázky projektov a nástrojov na prácu s nimi.

Najväčšie svetové holdingy ako Apple a Google už vyvíjajú kancelárske avatary. Vývoj tohto smeru závisí od vzniku kompaktnejších a výkonnejších zariadení pre virtuálnu realitu, ako aj od rýchlosti implementácie komunikačných štandardov 5G a 6G. Podľa štatistík bude do roku 2030 na svete využívať technológie virtuálnej reality pri práci asi 23 miliónov ľudí. Napríklad na schôdzky, školenia a služby zákazníkom. V roku 2019 však túto príležitosť využil menej ako 1 milión.

Spoločnosti navyše používajú umelú inteligenciu na vytváranie plnohodnotných náhrad pre ľudí. V roku 2018 teda najväčšia švajčiarska banka UBS predstavila digitálny klon investičného riaditeľa Daniela Kalta. Avatar pracuje ako konzultant a poskytuje klientom analýzy globálnej ekonomiky a vybraných trhov. S jeho pomocou chce banka študovať, aké pohodlné je pre používateľov prijímať rôzne služby od virtuálnych osobností.

Avatary pre spoločnosti

Avatary nahrádzajú skutočné osoby a stávajú sa veľvyslancami značiek. Samozrejme, slávni herci, speváci a televízni moderátori dobre zastupujú produkty pred širokým publikom, ale mimo zmluvy so značkou si žijú svoj vlastný život a majú svoj verejný imidž. Výsledkom je, že drsné vyhlásenia a škandály týkajúce sa veľvyslancov ovplyvňujú aj imidž značiek.

S digitálnymi avatarmi takéto riziká neexistujú. Spoločnosti môžu plne kontrolovať komunikáciu virtuálnych zástupcov. Môžu byť tiež integrovaní do digitálnych produktov ako asistenti. Napríklad v roku 2019 vytvorila Robotics Lab v Sberbank avatara pre Elenu. Teraz ho vyvíja tím SberDevices. Elena je virtuálna televízna moderátorka, jej realistický obraz a reč sa vytvárajú pomocou neurónových sietí. Už vydáva tlačové správy pre publikácie a niekedy dokonca pomáha s udalosťami.

Digitálne známe osobnosti

Výroba takýchto avatarov môže byť nezávislým zábavným priemyslom. Prvými virtuálnymi umelcami v hudobnom priemysle boli Gorillaz, založený v roku 1998. Vo videách bola skupina vykreslená ako 2D animácia a piesne pre ňu boli komponované skutočnými ľuďmi. Napriek tomu bola pre každého účastníka vyvinutá osobnosť a jeho tvorivosť existovala v špeciálne navrhnutom vesmíre.

Dnes už existujú plnohodnotné virtuálne celebrity. Napríklad v roku 2016 sa objavil Lil Miquela. Je to digitálna osobnosť, ktorá o sebe hovorí na sociálnych sieťach, vydáva hudbu a objavuje sa v reklamách na módne značky. V roku 2018 sa Lil Miquela prihlásil do TOP 25 najvplyvnejších ľudí na internete. Avatarka je 3D modelka, ale nemá umelú inteligenciu, jej správanie riadia skutoční ľudia. Jej úspech napriek tomu inšpiroval inovatívnych podnikateľov k vytvoreniu plne automatizovaných digitálnych hviezd.

Taktiež sa objavila modelka Shudu, ktorá má už 7 celebrít, ktoré hviezdia v reklamách na slávne značky. V roku 2019 investovala spoločnosť rizikového kapitálu Betaworks do takýchto startupov. Očakáva sa, že čoskoro budú digitálne hviezdy pracovať výlučne na neurónových sieťach. Budú môcť fotografovať, písať texty a komunikovať s fanúšikmi na sociálnych sieťach.

Domáci avatari

V roku 2020 predstavilo laboratórium STAR Labs na jednej z výstav robotiky svoje neónové avatary. Súdiac podľa prezentácie, avatary sa ukazujú ako realistické, ale produkty spoločnosti zatiaľ nedosahujú úroveň moderných virtuálnych asistentov. Nebudú môcť hrať hudbu ani rozprávať o počasí. STAR Labs ich umiestňuje ako spoločníkov, ktorí môžu postupne zhromažďovať spomienky.

Neon je videochat, ktorý vyzerá a komunikuje ako skutoční ľudia. Sú schopní udržiavať konverzáciu, učiť sa a prejavovať emócie. A v budúcnosti musia byť takí pokročilí, aby boli učiteľmi, miestnymi poradcami, finančnými a lekárskymi konzultantmi. Takéto avatary budú, na rozdiel od väčšiny virtuálnych asistentov, zamerané na riešenie konkrétnych problémov. Neon sa bude môcť stať priateľmi, spolupracovníkmi a spoločníkmi, ktorí sa neustále učia a uchovávajú si spomienky.

To všetko vás núti premýšľať, kedy bude technológia dostupná pre viac ľudí. Podľa vývojárov budú po roku 2027 avatary žiť v domácnostiach a pracovať s ľuďmi, rovnako ako vo futuristických filmoch. Realistickí domáci asistenti sa už vytvárajú a technológia je čoraz dostupnejšia, pretože spoločnosti pracujú na tom, aby nám avatary pomáhali v každodennom živote.

FacebookMySpace TwitterDiggDeliciousStumbleuponGoogle BookmarksRedditNewsvineLinkedinRSS FeedPinterest
Pin It